tisdag 16 december 2008

Att sticka ut hakan... en millimeter

Min arbetsgivare blir allt som oftast utskälld både i press och hos gemene man. Alla människor har faktiskt en åsikt om mig i och med mitt jobb.

Jag tycker att det är intressant med tanke på att jag arbetat över cirka tio timmar i helgen för att verkligen se till att pengarna går ut som de ska från bolaget. Att jag många nätter legat sömnlös av stress för jag undrar hur jag ska hinna. Eller hur jag ska fatta mina beslut så att det blir så bra som möjligt. För samtidigt har jag hela samhället som kund också, och hela samhället tar för givet att jag fattar riktiga beslut.

Alla människor står naturligtvis sig själv närmast. Så när det gäller min ersättning så ska alla parter lita på mig; att jag är ärlig med det jag uppvisar och att det inte behövs triviala saker som en underskrift eller en förklaring eller ens en bedömning.

"Men när jag tittar på grannen så vet jag ju att den inte har rent mjöl i påsen. Varför undersöker ingen vad den sysslar med? Och alla föräldrar som lämnar sina barn på dagis för att själva åka och storhandla utan barnen. Jag vet inte själv någon, men jag har hört talas om föräldrar som faktiskt lämnar sina barn på dagis och är hemma från jobbet själva. Jag tror till och med att det pågår något slags fuskande för de vabbar också fast barnen är snoriga på dagis. Fast när jag själv tvingas ta en blankett till dagis för att personalen ska intyga att jag och barnet har varit hemma tillsammans, då känner jag att någon trampar på min integritet för mig kan man nämligen lita på!"

Det intressanta är att de åsikter folk har om mig, tack vare mitt jobb, är inte att jag är en människa med hjärtat på rätta stället som underbetalad varje dag ser till att rätt beslut fattas. Att jag faktiskt tror på ett humant samhälle där jag har en försäkring att luta mig tillbaka på om något skulle hända mig. Och att jag kan lita på att när jag ror båten så sitter det inte tio personer i båten och glor på mig när jag själv ror. Jag vill lita på att alla i min båt faktiskt försöker göra sitt bästa; genom att ibland ro, ibland fiska, ibland ösa ur vatten ur båten och ibland laga mat åt oss som ror.

Inga kommentarer: