fredag 4 juni 2010

Hur behandlar du dina medmänniskor?

Att den sista idioten ännu inte fötts, är det väl ingen som tvivlar på, men vad är det som gör att alla människor tror att de har rätt att kommentera folks storlek precis när som helst? Jag höll på att ramla baklänges när jag i TV i går såg en supersöt tjej med blont vackert hår och vackert leende berätta att när hon varit på intervju så fick hon reda på att hon hade fel storlek för jobbet.

Jag har aldrig någonsin sagt till någon:
"Med tanke på ditt tunna röda hår och grisögon så får du helt enkelt inte den här parkeringsplatsen!" eller
"du har verkligen problem med spriten va? När var du nykter senast?"
"det är ett under att du fick VG på den där tentan med tanke på att du faktiskt är dum som ett spån!"
"folk med sjukdomar som du borde verkligen inte få skaffa avkommor..."

Men om man är tjock eller stor, fet, lång, kraftig, reslig eller stabil då kan man förvänta sig kommentarer precis när som helst. Bara för att...

Folk kommer med menande råd. Talar om för en hur man ska äta. Att det kan vara bra att motionera. Och så förklär de sina elaka och plumpa kommentarer till att de bryr sig... Jag skulle kunna skriva uppsatser om det här för jag har en fyrtio år gammal sjö att ösa ur.

Inga kommentarer: