torsdag 3 juni 2010

Ny tidning.

Typ stridsropet läste jag på pendeln och blev superintresserad. Som nationalekonom är jag intresserad av mycket som händer i samhället, typ speteorier, ekonomisk styrning, storleksmaximering etc. Men i tidningen presenterades tanken att det är inte matematik som styr jorden utan fysik. Det kändes som en dörr öppnades på glänt i mitt huvud, som en hemlighet som jag egentligen vet om men tvingats förtränga, tittade fram för en sekund och jag förstår varför vissa kommer på filmer som Matrix och varför man fascineras av dem. För visst kan man känna sig ganska lurad på något viktigt när man springer omkring i ekorrhjulet? Samtidigt som det är så skönt att springa i ekorrhjulet. För vem vill vara utan pengar, shopping, jobb, barn och pendeltåg?

Inga kommentarer: