fredag 9 april 2010

Städhelg!


Jag har drömt om det hela veckan. Nu är vi äntligen snart där och det kommer att bli verklighet. En hel helg där jag kan städa och slänga allsköns bråte. Jag vill städa allt och vända på varenda sak, göra mig av med allt och slänga allt. Känna hur jag lättar fem meter från golvet och allt det jag har runt mig ska vara vackert, fint och samstämmigt. Resten åker ut i ett svepande drag.

Luggslitna gardiner åker på insamlingen och fönstrena kommer att blänka som diamanter i solskenet. Jag älskar helt enkelt att städa. Jag älskar att rensa. Jag älskar att slänga.

Jag önskar att mina kläder var som engångsservetter som man river av mot en pappershållare och slänger bort. Så slipper man se åt dem, slipper veta att de finns. Ett fåtal saker vill jag behålla.

Det som egentligen är mest märkligt i kråksången är att det finns hela tiden saker att slänga, rensa bort, göra sig av med. Även om jag aldrig lägger en spänn på att köpa saker. Jag köper ju kläder och smink för mina pengar. Och mat. Men aldrig saker. Och saker har jag hur mycket som helst.

Inga kommentarer: