onsdag 7 januari 2009

Mer frihet!

Mer frihet till folket! I alla fall mer ledig tid till mig!

Sitter och försöker tänka positiva tankar när det endast är 150-någonting dagar kvar till eventuella semestrar.

I går på hemvägen från Eksjö svängde vi förbi Linköping för att hälsa på ett par kompisar som vi inte träffat på 14 (!) år. Vi satt i deras kök och käkade hemlagade scones och en underbar marmelad som väninnan svängt ihop av plommon och ingefära. Jag njöt av att det kändes som att tiden stannat där och då. De såg precis likadana ut som för 14 år sedan och jag ler vid tanken på att jag alltid gillat dem och den enorma energi som detta par utstrålar. Jag har ju själv alltid varit den där dystra smått negativa personen medan hon alltid så länge jag kan minnas varit fylld av sådan positiv energi. Ingenting är omöjligt liksom. Och visst smittar energin av sig.

Jag har länge tänkt att jag sitter och stirrar på vita papper som väntar på att fyllas av äventyr och text. Men så är det verkligen inte! Boken jag stirrar in i är fylld av vackra bilder och bokstäver och det man sår får man i mångt och mycket skörda. Jag tror helt enkelt att det är så att det är svårare att skörda än att så och därför lutar jag mig så sällan bakåt och njuter av stunden utan jag hoppar raskt vidare in i nästa utmaning. Därför försöker jag tvinga mig själv att bara finnas i stunden. Just nu. Och kanske le lite åt ett möte i gårdagen!

Inga kommentarer: