måndag 27 april 2009

Min bortskämde gubbe

Jag tycker det är så fantastiskt hur jag lyckats skämma bort sambon och hur han har förvandlats från spännande kille aldrig långt ifrån ett äventyr till bekväm gubbe.

Allting handlar nämligen om mat. När han ringer mig på eftermiddan handlar det aldrig om att han har hittat ett nytt jobb, har bokat en sommarstuga eller ens hittat på nåt kul till helgen. Det är alltid: "vad ska vi äta idag". Om det redan sitter en matplanering på kylskåpet så är alltid den givna frågan: "har vi allt vi behöver"?

Detta innebär att efter en utflykt där jag sitter smålullig på en filt förväntas det alltid att det ska fixas nån form av mat till gubben när vi kommer hem.

När vi sitter på en grekisk restaurang och småhuttrar i vårvärmen säger han: "det blir ingen mer mat ikväll va?"

Men roligast av allt var när jag gjorde matplaneringen och med stora ifyllda skrev att på lördag innan konserten så får var och en se till att få i sig det de behöver. Dvs jag står inte med nån mat för jag vill dricka lite vin, duscha i en evighet och faktiskt sminka mig så länge jag behöver för en enda gångs skull. Han blev helt blek och stammade fram att nåt måste man väl ändå äta innan en konsert.