tisdag 31 augusti 2010

Är glaset halvtomt eller halvfullt?

Jag funderade precis på det här med pengar (no kidding!).
Om man köper någonting på avbetalning som ska betalas av i minst ett år; så är ju det nästan detsamma som att man ger sig själv en löneminskning. Vilket torde innebära att lika bra som man förbereder sig för en löneförhandling bör man förbereda ekonomin för ett nytt inköp.

Och så kan man ju spara till saker och ting också. Fast egentligen, hur kul är det? Att spara till en ny soffa i tre år är ju samma tid som man kunde ha suttit i soffan, mysigt framför TV-n och njutit samtidigt som man sparade.

Fast då ska man ju ha klart för sig hur hög kostnaden egentligen blir för soffan. Är det räntor och avgifter inblandat bör man tänka in det i kalkylen också när man sitter och njuter i sin soffa.

Så gäller det ju att det inte blir för många soffor heller...

Inför operationen våndas jag naturligtvis för att jag ska betala pengar. Samtidigt som jag vet att det är livsnödvändigt för mig att göra den. Så egentligen går det inte att hålla sig kylig inför penningen, vare sig det gäller investeringar, lån eller sparande.

Inga kommentarer: