fredag 6 mars 2009

Lev nu!

Ibland får jag för mig att när man pratar om "laws of attraction" och att affirmera så förutsätter många runt omkring en att man automatiskt ska vara lycklig. Så kan jag också själv tänka när jag ska dyka in i nån av böckerna; jag känner ett motstånd mot det eftersom jag själv inte upplever mig som lycklig och glad. När Oprah och hennes väninnor sitter i program efter program och ler med sina bländvita tänder och pratar om hur glada och tacksamma man är så får jag också väldigt svårt att helt och hållet ta till mig budskapet.

Men något som jag upptäckt på sista tiden är att man behöver inte vara hänryckande lycklig och gå runt som i extas. Entusiasmera sin omgivning med klyftiga saker. Liva upp varenda sällskap och sitta och fånle på tunnelbanan.

Det är faktiskt så att allt är inte glatt och kul. Om jag ska uppleva att allt är glatt och kul innebär det också att jag i så fall drömmer mig bort och längtar bort från nuet och då mister jag också kontakten med mig själv. Det finns också människor runt omkring en som faktiskt aldrig ger något tillbaka utan helt enkelt är som svarta nebulosor till energitjuvar. Då gäller det egentligen att vara aktsam om sin egen energi för att inte dräneras.

Ett tips är att för att våga släppa taget behöver jag acceptera allt som händer i mitt liv. Om jag inte kan ändra situationen, släpp taget. Lita till att allt som sker är till mitt högsta bästa (Divine timing) och gå in helt i händelsen. Nuet erbjuder en viktig nyckel till frihet!

Detta är faktiskt en väldigt befriande men samtidigt lite skrämmande tanke. Men det tål verkligen att övas på!

Så om ni (eller du som läser detta) inte finner mig skrattandes varenda dag innebär det inte att jag inte faktiskt älskar att vara här och nu!

4 kommentarer:

minna sa...

Rädslor förstör så mycket! Det är viktigt att bara försöka njuta av nuet och släppa taget. Jag försöker tänka positivt varje dag...älskade the secret filmen och den har verkligen förändrat mitt tankesätt till det bättre.... men visst kan man inte gå omkring i livet och bara fånle...

Veronica sa...

Du har så rätt!!!! Så rätt!! Jag pratar ofta om att leva Här och Nu. Och med det menar jag precis det du skriver om - att acceptera den tillvaron man lever i just nu. Vi kan försöka att maniskt skratta bort våra beskymmer eller följa ett 10-stegs program till fullständig lycka men Lycka är INTE frånvaro av jobbiga saker! Jobbiga saker, sjukdom, sorg, smärta är sådant vi måste lära oss att leva med och vara lyckliga ändå. Att acceptera och inte ständigt försöka förändra/förädla sin omgivning och sig själv.

Att duga som man är - acceptera den man är (i bra och dåliga dagar) är nyckeln till att leva ett fullgott liv och GE sina medmänniskor tillåtelsen att också bara gåomkring och duga.

Du är så klok och jag längtar efter att få träffa dig igen.

Varm kram!

troi sa...

minna: Ja visst är det en stor utmaning. Jag har alltid levt i framtiden men jag försöker lära mig varje dag att livet är här och nu!

troi sa...

Veronica: All vår strävan verkar leda till målet att vi ska vara fullkomligt lyckliga. Reklammänniskan som hittade på den myten skrattar väl varje dag på väg till banken.

Min viktigaste läxa efter viktnedgången är verkligen att inse att man faktiskt inte kan vara lycklig varje minut. I alla fall inte samtidigt som man kämpar sig till en punkt som ligger i framtiden. Ja. Jag försöker verkligen jobba med att acceptera just nu!