tisdag 17 mars 2009

Mindfulness

Min tandläkare pratade igår om mindfulness. Så idag googlade jag det. Tänkte att det skulle komma upp en massa amerikanska hokus-pokus-sidor. Istället blir jag lite förvånad över att se att det bara kommer upp svenska sidor.

Mindfulness som för mig verkar vara ett engelskt ord är enligt uppslagsverken detsamma som sinnesfullhet. Och det är en del av buddismen, nämligen den åttafaldiga vägen. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick.

Det låter för mig väldigt relevant. När jag satt hos tandläkaren igår och han började borra i mina tänder kan jag väl säga att jag inte utövade mindfulness i sådär jättestor utsträckning. Då slöt jag mina ögon och längtade till en annan tid. Faktiskt.

Just nu skiner solen och jag längtar ut. Jag är dock medveten om att om jag skulle gå ut nu skulle jag längta in. Eftersom det är typ svinkallt ute. Även i solen.

Jag funderar ändå på om det inte är lättare att leva i nuet om man bor t.ex. i Spanien. Eller Florida. Att bättre ta tillvara på dagarna. Jag tror vi är ganska många som kan relatera till det här. Att det är lättare att ta tillvara på nuet när det är varmt, man är ledig och sitter med ett glas vin i handen.

Inga kommentarer: