tisdag 1 september 2009

Avbetalning

Jag tycker det är helt okej att köpa saker och ting på avbetalning. I min värld är det ett omvänt sparande. Man köper en sak och sen sparar man ihop till det. Som vi köpte vår soffa på avbetalning. Vi hade provsuttit 250 Ikeasoffor och liknande och fastnade tillslut för en superskön soffa i 35000 kronorsklassen. Med våra inkomster hade vi haft soffan i vår ägo idag. Så för mig passade det perfekt att ha soffan hemma, sitta i den och sen tjäna ihop till den. Likaså med bilen, magsäcksoperationen... och så vidare.

Problemet är när jag tillslut betalar ihop till så mycket saker att det liksom inte blir någon lön över. När varje månad går åt till att betala till bil, soffa, operation och så vidare. Då känns det inte lika muntert. Då känns också tingen som en förbannelse istället för någonting kul.

Mitt mål de senaste månaderna har varit att få andningsrum. Inte ha en massa skulder hängande över mig utan låta ekonomin sköta sig själv, med flow. Precis som det beskrivs i the Secret. Jag tror att jag nu har kommit en bra bit på väg. Faktiskt så ser det så bra ut att det snart är dags för mig att börja spara ihop en buffert. Jag tänker mig spara en ohemult stor summa pengar så att jag nästa sommar kan unna mig och familjen en riktig lång och härlig sommar. That would be so awesome!

3 kommentarer:

Per Penning sa...

Jag önskar lycka till! Jobbar själv med detsamma! :)

troi sa...

Tackar!

Det behövs ju alltid lite positiva tankar i Universum...

minna sa...

vad härligt! Jag hatar också mina skulder. Fy fan, aldrig mer säger jag bara. Aldrig mer.