måndag 3 maj 2010

Söndagsblues.

I går när jag satt i lekparken och det var sådär lagom fisljummet väder, solen höll på att gå bakom ett träd och genast kom kylan, jag såg på min familj som lekte och skrattade, de andra människorna i lekparken och då jag reste mig upp och gick in mot huset visste jag precis vad som skulle ske.

När jag oljar in balkongen, tänker på pengar, känner dåligt samvete för allt jag inte gör med livet, sitter i lekparken och huttrar och det enda man får äta under dagen är bananer, lättmjölk och soppa; ja då blir det för tufft. Det finns inget motstånd. Väggarna runt omkring mig faller som ett korthus som jag blåser lite på. Jag går in, sätter mig i soffan, drar täcket över mig och tar en glass för det är ju så gott...

Jag känner mig också trött i huvudet för att jag inte kan; inte orkar prioritera. I helgen ville jag ha fina utemöbler till balkongen; i dag känner jag att det finns inte en chans att jag blir lycklig över att lägga 10 tusen i utemöbler, som det kostar om man vill ha en hörnsoffa i konstrotting, ett bord och en solstol som inte går sönder efter en liggning (som den där fina däckstolen som jag köpte på Rusta för en tusing. Den kostade 500 kronor per gång, eftersom den gick sönder efter två soldagar.)

Så jag går in på blocket och där tror somliga att man kan köpa utemöbler och sen sälja dem två år senare och bara förlora 900 kronor på affären. Vilket skämt!

Inser att jag kommer att vara tvungen att leta upp en loppis för nu vill jag verkligen inte ge nånting för utemöbler längre!

Men oj vilket fint golv jag har på balkongen. Den investeringen har varit väl värd sitt pris, igen och igen. Däcksgolvet är vackert gyllenbrunt och jag oljar varje år in det efter alla konstens regler med finaste råa linoljan inarbetad med en speciell oljepensel. Jag tror jag lägger min kudde direkt på golvet i fortsättningen!

Inga kommentarer: