tisdag 4 maj 2010

Spendera mera?

Eftersom jag har stenkoll på varenda krona som jag gör av med så roade jag mig med att göra ett tårtdiagram för att kolla hur penningen egentligen är fördelad. Jag har gnidit geniknölarna en hel del för att komma på bra kategorier; jag vill att det ska vara överskådligt för mig, inte för många kategorier och inte heller för få som inte säger så mycket.

Resultatet var slående och jag sitter här med ett leende på läpparna för jag inser nu hur mina pengar fördelar sig. Och det var inte alls "godis och kläder" 50%...

Det finns inget enkelt sätt att klistra in min tårta i bloggen men fördelningen är följande:
Boende: 37 %
Bilkostnader: 6 %
Sparande: 7 %
Räntor (studiemedelsåterbetalning): 5 %
Fritidsaktiviteter: 10 %
Kläder och hygien: 9 %
Mat, lunch och godis: 17 %
Akassa, dagis, arbetsresor: 4 %
Kontanter (dvs förmodligen lite av varje kategori ovan): 4 %

När jag sitter med facit i handen är det en svindlande tanke att för varje 100.000 kronor som jag drar in så går endast 7.000 kronor till sparande och 17.000 kronor till mat lunch och godis. Men när jag står där i affären och ska handla mat så vill jag ha bra mat. Likaså när det är dags för lunch.

Så skrattar jag för mig själv för jag inser att för varje 100.000 kronor som jag drar in vill jag lägga 40.000 kronor på kläder, 30.000 kronor på mat, 50.000 kronor på fritidsaktiviter och så vill jag helst spara hälften om jag kan. Få den ekvationen att gå ihop!

Inga kommentarer: