torsdag 28 maj 2009

At home, at work, at play...

Jag är ju väl medveten om att jag bröt ett beroende (mat och godis, mest godis) mot ett annat beroende (överkonsumtion). Jag upptäcker också att så fort jag drar i handbromsen vad gäller klädshoppingen så blir jag automatiskt lite mer sugen på onyttigheter. Det är med andra ord jämna plågor.

Av den anledningen har jag sedan lång tid tillbaka försökt navelskåda varför det är så.

Detta har lett till att jag har hittat fel med mitt sätt att leva. I förhållande, bostad och partner. Även jobb men det har jag bytt och jag trivs verkligen jättebra med nuvarande arbetsförhållande.

Jag har kommit fram till att ett beroende inte bryts lätt. Det är ju inte bara ett beroende utan faktiskt också ett sätt som blivit en del av min person genom många år. Det är ett bekant sätt att handskas med problem och annat. Det vill säga att det är enkelt för mig att stoppa nåt i munnen av gammal ovana än att ta reda på vad orsaken till suget verkligen är. Dessutom är det svårt att byta ut godis mot mat eftersom i min värld är allt man stoppar i munnen mer eller mindre lika med förfall i beteende. Som bäst är när man går igenom stålbadet och inte äter. Men jag försöker verkligen att inte använda mig av ursäkterna högt bland folk, utan nu är det mest känslan av att jag förlorar som är jobbig för mig själv. Att liksom gå runt med looser- och äckelstämpeln.

Mentalt har det i alla fall vänt riktigt rejält för mig den senaste tiden och jag känner mig jättenöjd över de steg jag hittills tagit. Fast jag vet att jag har många steg kvar... Tillsammans tar vi dem, ett åt gången.

Inga kommentarer: