söndag 3 maj 2009

Deltaplattan

I helgen har jag förutom att vara på konsert, skött om vårt teakgolv på balkongen. Vi köpte de finaste deltaplattorna med varma härliga teakplattor och la ut på vår balkong och sen dess har vi haft ett rum till.

Så igår handskurade jag golvet, platta för platta med såpa. Jag insåg att efter några år på balkongen har de yttersta plattorna blivit lite för mörka för min smak, så efter skurandet tog jag ut vår slip och så gick slipade jag rent plattorna som mörknat. De blev helt bleka och ljusa, trät var som nytt igen.

I dag har jag oljat in teaken. Jag använder fin kallpressad linolja som jag blandar ut med balsamterpenting. Man kan också hetta upp oljan lite för att den lättare ska tränga in i trät, men jag har aldrig riktigt vågat mig på den processen. Känns lite bökigt att värma olja när det finns barn i hushållet.

Doften som sprider sig i hela vår lägenhet är frisk och man kan tro att vi har en båt liggande på balkongen.

I år har vi slagit på stort och kommer att byta ut vårt gröna vindskydd mot ett nytt. Men först ska det slås i lite öljetter i vindskyddet för att det ska sitta riktigt bra när vinden viner i knutarna.

Många tycker att det är jobbigt att pyssla med sina saker och att arbeta så med kroppen, men jag njuter faktiskt väldigt mycket av att stryka en pensel mot trä. Det är som att rösterna i huvudet tystnar och det är bara jag som sitter där och njuter av solen och känner värmen från trägolvet. Dessutom tror jag att det är nyttigt att verkligen pyssla lite med sina saker för att man ska känna värdet av dem. Och kanske också inse att livet inte är så dumt, det finns lite guldkant på den karga tillvaron och allt handlar inte om att förverkliga sig själv i ett shoppingcentrum. (om jag nu någonsin trodde det?)

Inga kommentarer: