måndag 7 december 2009

Köket är rivet!

I går rev vi med gemensamma krafter köket. Skåpen föll ett efter ett. Det känns konstigt att gå ut i köket nu för varje gång vill jag ställa något på den icke-existerande diskbänken. När man gör en sådan sak utmanar man verkligen sig själv på alla möjliga sätt och vis - för man vet faktiskt aldrig vad man hittar.

Bakom diskbänken hittade vi ett hundratal silverfiskar. De kröp omkring på väggen och jag blev så äcklad att jag höll på att gå åt. De som överklevde min blöta trasa kommer att bli inmurade i väggen...

Golvet var faktiskt fint, finare än jag hade förväntat mig. De har gjutit en fin betongplatta och den var inplastad. Ett litet lufthål syntes dock. Väggen däremot... en helt annan femma. Bakom kaklet sitter blåbetongblocken och de har verkligen inte åldrats med värdighet. Bakom ett av skåpen går grannens avloppsledningar och vi har nu ett stort fett hål in i det luftshaktet. Frågan är vad ska man göra med det där hålet? Det går knappast att börja slänga in murbruk där för blir det stambyte en gång i tiden så måste det gå att komma åt rören... Men visst skulle man vilja snygga till det ärgade röret innan man stänger in det igen. Frågan är bara om det ens är tillåtet...

Saken är den att vi får tänka om ett varv till eftersom väggen är i så dåligt skick. Vi hade tänkt behålla överskåpen till nästa del i renoveringen men det är nog lika bra att köra hela väggen på en och samma gång. Så i kväll när jag kommer hem från jobbet blir det ännu en rokad i skåpen för nu ska ett hundratal glas och tallrikar stuvas om...

Och jag som redan har grytorna där smutstvätten en gång befann sig...

Inga kommentarer: