måndag 21 december 2009

Ullareds-dilemmat.

Jag har förstått att Ullared är en tämligen utskälld serie som handlar om nördiga svenskar i mysbyxor som står i långa köer och handlar billiga saker.

Det var därför full av tillförsikt som jag gav mig ut på stan och till NK och Östermalm. Min tanke var att rika människor som garvar åt folk som handlar billigt på Ullared antingen har skickat ut sina tjänare för att köpa julklappar i goood tid innan jul, eller så använder de sina surt förvärvade slantar till aktiehandel.

Döm då om min förvåning när det näst intill var kö för att komma in på varuhuset. Och inne var det så trångt att jag visste knappt hur jag skulle få plats bland enorma pälsmössor och skidjackor. I hissen gjorde sig två unga män sig lustiga på ett litet äldre pars bekostnad. Leksaksavdelningen var näst intill utplockad men det fanns fortfarande en hel del folk där. Tre dagar innan julafton.

Det är något som inte riktigt stämmer här... Men visst är vi alla svenskar lite shoppaholics som går man ur huse för att handla saker så fort vi är lediga? Jag återvände från stan utan en enda inhandlad julklapp.

Jag antar att det lär bli mer än en överraskning på julafton...

Inga kommentarer: