lördag 16 oktober 2010

Ny guru

Häromdan var Jonas Gardell gäst hos Malou. Jag fastnade där för han sa såna enormt bra saker som nästan borde vara lag. Bland annat sa han att för att han och Mark ska kunna ha ett bra förhållande finns det rum som de inte går in i. Det är sidor hos varandra som aldrig kommer att ändras och som för alltid kommer att få dem att framstå som fula och otäcka. Lite förenklat för jag skriver pekfingervalsen på en iPhone. Och det är så otroligt smart det där. Tänkte att det där måste ju vara en framgångsfaktor. Men nu inser jag att varken Mark eller Jonas är lika knepiga som min gubbe. För när jag väcker honom sent skriker han åt mig för att han är stressad. Och tycker att jag ska ju bara acceptera skriket eftersom det inte var ett argt skrik utan bara ett forcerat sådant. (Och jag borde ju lärt mig skillnaden på hans forcerade skrik som inte uttrycker ilska utan bara vill markera att han är stressad och då får man inte bara i vägen. Till skillnad från arga skrik som betyder att han är arg och då ska man vara tyst och inte vara i vägen.)

När jag så väcker honom tidigt så han ska ha tid och inte vara stressad vill han ju naturligtvis läsa tidningen och dricka två koppar kaffe, vilket innebär att han mot slutet när jag har gett barnet mat att äta, klätt på honom och sett till att han är redo på pallen i hallen, skriker åt mig i alla fall. Och det är ju mitt fel att han blir arg för jag skulle ju hört att det inte var ett argt skrik utan bara ett stressat sådant!

Jonas, hjälp?

Inga kommentarer: