måndag 15 mars 2010

Hell on earth!

Det finns ett helvete på jorden. Det heter Ikea och dagen är en lördag. Men eftersom junior nu äntligen bestämt sig för en säng var det så att säga bara till att smida medan järnet var varmt. Men det var ju de där andra småsakerna som man skulle ha. Och folk och deras vagnar. De gick i bredd och så långsamt långsamt, åh så långsamt. Man såg i deras ögon att: "rucka på min vagn, din djävel, då ska du få se på åka!" Gubbar som var redo att begå mord.

Själv vill jag in, grabba det jag ska ha, sedan ut. För jag har alltid såna planer på hur jag vill möblera om hemma och göra fint. Men efter en tur på Ikea dör precis allt vad entusiasm heter. För att ta ett exempel. Du ska köpa en barnsäng.

Först får du gå upp till våning två för att kolla in vart du hittar sängen. Där finns också bäddsetet. Sen går du ner, fem kilometer runt hela Ikea, till lagret. Först går du till hylla 42 rad 15. Där finns en del av sängen. Men ska du ha en botten också; och det vill du ju; kostar den 100 kronor extra (alltså man kan inte ligga i en säng utan botten...) Den finns på hylla 19 rad 32. Madrassen som ska vara till finns på hylla 25 rad 16. Man ska alltså till tre olika ställe för att plocka ihop sin säng! Men här ska Ikea få ett alldeles gratis tips:

Vad sägs om sänggaveln på hylla 42 rad 15, botten på hylla 42 rad 16 och madrassen på rad 17?

Jag såg några stackars djävlar som skulle plocka ihop ett kök. (Tack för att jag köpte mitt på Kvick. Jag kom en onsdag och plockade ner köket från pallen till bilen. Det gick på 20 minuter. Det ni!) Ett Ikeakök är i princip utsmetat i hela Ikeabutiken. Vissa saker plockar man i Köksavdelningen, andra på lagret, utspritt på varenda hylla i hela lagret, några saker får man hämta ut i uthämtningsavdelningen. Det tar liksom aldrig slut. Man kommer dig klockan åtta på morgonen för att hämta ett kök, går från Ikea klockan åtta på kvällen med halva köket. Veckan efter får man åka dit igen och hämta resten av köket. Först någon vecka senare kan man faktiskt sätta igång att montera ihop sitt kök.

Å andra sidan blir det ju ganska många härliga restaurangbesök. Man slipper liksom laga mat.

Inga kommentarer: