onsdag 20 januari 2010

Jamen sluta nu då!

I går satt jag till äventyrs uppe och glodde på den jäkla burken i alla fall. Och jag kan säga att jag är bara ytterligare ett steg närmre hjärnblödning än vad jag var innan. Jag undrar vad det är för fel på oss svenskar egentligen; vi är ju ett skittrist släkte som inte förtjänar att befinna sig någonstans i närheten av nån prispall vad gäller framåtanda och nyskapande.

Jag kollade in det hypade programmet som handlade om dödssynder. Jag kan tänka mig en sådär tvåtusen programupplägg som man kan ha på detta ämne, men jag höll på att baxna när jag insåg att det faktiskt var ett slags humorprogram. Utan nåt djup alls.

Vidare till debatt för det handlar ju om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Ridå! Jag förstår inte varför man envisas med att ta med människor vars närmaste anhöriga har dött i en debatt om sjuksystemen. Varför envisas man alltid med att tala om de sjukaste sjuka som har cancer och annat; när det inte är det som är pudelns kärna vad gäller våra kära sjuksystem? Under sossarnas ledning så formligen hällde vi ut pengar över människor med minsta läkarintyg. Det stod ingenting i dem. "Idem" kunde det stå år ut och år in. Det är satans mänsklig tragedi att så många människor föll bort från en normal vardag där man vaknar på morgonen, duschar och går till jobbet. Detta var i ett system som sossarna stod bakom och som hade funnits i årtionden. Nu byter man system och naturligtvis krävs det lite fine-tuning som i alla nya system. Jag hörde av en vän att den 4 januari när de som utförsäkrades från sjuksystemet och skulle gå till arbetsförmedlingen satt där med sina barn! Det är skandalöst tycker jag. Har barnen inget dagis att gå till när mamma eller pappa är hemma och är "sjuka"? Hur ska man bli frisk om man samtidigt ska passa ett eller flera barn hela dagarna?

Så toppades denna trevliga TV-kväll med guldmicken. Alltså lägg ner alla galor, inte ens de artister som vinner priser är ju intresserade av att delta. Hela kvällen bestod av grupper och artister som vann men som inte ens släpade sig dit för att ta emot sitt pris. Sånt gör mig faktiskt skitförbannad. Man borde inte få vinna pris om man inte befann sig i lokalen!

Jag låg i sängen med täcket under hakan och tänkte att näeh, jag ska nog lägga ner det där med att kolla på TV. Jag blir bara besviken!

Inga kommentarer: