fredag 8 januari 2010

Tassa omkring i mörkret.

I morse när väckarklockan ringde var det inte det vanliga tända alla lampor som finns som gäller. Nej, i mörkret trevade jag mig efter kläder och mackor. Anledningen är spotpriset på el som är som högst nu på morgonen. Det gäller att se över precis alla kostnader och vara med hela tiden, annars bjuds man på otrevliga överraskningar... När elräkningen kommer till exempel!

I går var jag ute i rean och jag förundras över min entusiasm att alltid vara beredd att punga ut nästan hur mycket som helst för kläder. I går provade jag en blus och jag blev blixtförälskad. I min spegelbild. Tänkte att den där blusen gjorde susen men det är väl trots allt jag som är där under? Så den fick hänga till sig lite till eftersom det bara var 40% på den. Allt med vetskapen om att jag blir faktiskt inte lyckligare bara för att jag handlar upp alla mina pengar.

Jag kan inte lova att det blir en trend, men idag har jag med mig hemmabredda mackor, keso, äpple och te till jobbet. Alltid sparar man nån krona.

3 kommentarer:

minna sa...

Många bäckar små=) Är det inte så! Jag har faktiskt klarat mitt årsmål! Vill tacka dig för allt peppande under året! Det har hjälpt massor=)
Jag kom precis på när jag läste om din shopping att jag inte har köpstopp mer! Hjälp! =)

Susanne sa...

När jag läst det här så fick jag jätteångest och stängde genast av tv, digitalbox och dvd :-O
Jag tror jag tar och lägger mig en stund och drar täcket över huvudet.

troi sa...

Minna: Ett stort grattis! Jag visste väl att det skulle gå vägen för dig! Jag tror dock inte att med tanke på allt du har lärt dig under året som gått så kommer det att vara nån större fara nu när du inte längre har köpstopp. Tänkandet kommer liksom automatiskt nu.

Susanne: Ja. Samma kväll som jag skrev inlägget sa de på nyheterna att det inte hjälpte att man stängde av TV-n och lampor eftersom man ändå tvingas betala nån slags beräknad medelkostnad när räkningen väl kommer. Så då spelar det ingen roll om man beräknar att inte använda så mycket el på morgonen och kör diskmaskinen på kvällen istället. Pout! :-(