måndag 10 augusti 2009

Direkt från källan.

Mina två stora inspirationskällor i bloggvärlden, Minna och PerPenning, har satt grillor i huvudet på mig och jag funderar över två saker just nu.

Dels funderar jag på hur det skulle kännas att betala räkningarna så fort de dimper ner i lådan. Bara göra sig av med dem på en enda gång. Och sen aldrig mer bry sig om summan. Familjens gemensamma räkningar nagelfars varje månad. Vi sitter och glor på dem. "Har vi använt såhär mycket el?" säger vi och så släcker vi ner alla lampor så till den milda grad att gossen springer omkring med en ficklampa nuförtiden. "Har vi tankat bilen såhär mycket?" säger vi och så slutar vi köra bil. Men det skulle vara häftigt att gå ett steg längre. Inte sitta i slutet på varje månad och räkna pengar utan göra bort det på en gång. Vips så är den räkningen borta ur systemet.

Dels funderar jag över hur man får in sommaren i vardagen. Jag har verkligen haft en kanonsommar. Men vi hade planerat den minutiöst från a till ö och kanske var det därför det blev så lyckat? Vardagen brukar mer vara av valören jonglering. Man jonglerar så man blir utmattad och när helgen kommer tror man att man ska vila sig i form i soffan. Vilket leder till ännu mer jonglerande på måndagen. Jag tänker verkligen försöka sätta mig ner och bena ut vilka ingredienser under sommaren som var viktigast och sen försöka införliva dem mer i min vardag. Så att jag slipper känslan av att jag springer runt i ett ekorrhjul på bekostnad av känslan av att verkligen vara på väg någonstans i en enda rörelse.

Inga kommentarer: