torsdag 6 augusti 2009

Semesterekonomi

Jag är faktiskt väldigt stolt över mig själv den här semestern. Jag började med att betala alla mina räkningar innan jag spenderade en krona. Sen gjorde jag och sambon upp en budget innan vi åkte till Rivieran. Jag brukar i normala fall spendera mycket när jag är utomlands, ingen koll alls liksom. Men vi gjorde som sagt upp en budget och varje morgon efter frukosten satt vi på balkongen och gick igenom gårdagen. Vi räknade och förde upp kostnaderna i min svarta bok och det blev som en sport.

Kan väl tillägga att vi faktiskt gjorde upp en ganska riklig budget men att vi sedan låg under den. Faktum var att ibland när jag skulle spendera pengar så tänkte jag på min budget och så lät jag kostnaden vara. Jag höll mig också till kontanter, vilket gjorde att varje euro som gick ur min plånbok var fullständigt kontrollerad. Det blev med andra ord ganska få pengar spenderade på onödigheter.

Detta har gjort att jag har inte saknat pengar under semestern, och nu när jag är åter i arbete så har jag faktiskt pengar över! Jag känner mig väldigt lycklig över att jag faktiskt vänt på skutan.

Varje dag när jag vill spendera pengar på kläder, går jag istället hem till min garderob och vårdar mina nuvarande kläder. Stryker en skrynklig blus, provar en kjol jag inte haft på länge. Lagar nåt som gått sönder. Slänger en missfärgad t-shirt. Och detta är faktiskt väldigt nyttigt för mig. Jag har också gett mig själv ett löfte att till hösten ska jag (när rätt tillfälle uppenbarar sig. Naturligtvis. Inget spontanköp här inte...) få lov att köpa en lite finare väska eller en kostym. Och inte en sån där kostym som man köper och hänger in i garderoben för man ska ha den när man minskat en storlek. Utan den ska sitta som en smäck och jag ska rodna och säga WOW!!!!! i butiken. Annars inget köp.

Inga kommentarer: