måndag 3 augusti 2009

Spara pengar?

I går gjorde jag det perfekta klippet. Jag köpte biljetter till det lite långsammare tåget, de var cirka trehundra spänn billigare. Jag funderade på hur tåget kunde vara två timmar långsammare än ordinarie tåg.

Fick svar på det när vi åkte; stopp i Linköping i en halvtimme bland annat.

Hamnade i en kupé där ett nyförälskat par först låg och sen satt och öppet kysstes hela resan. Ska man titta eller måste man låtsas sova? Men visst; det var ju inte deras fel att tåget var långsamt...

Kom till Stockholm en timme efter det att tåget som startade efter oss i Nässjö körde om oss i Linköping. Då hade pendeln och tunnelbanan slutat gå. Så jag tog en taxi.

Den landade på 259 kronor? Satt och blundade och försökte intala mig att det var 22 euro och egentligen ett ganska billigt sätt att komma hem.

Men jag kan inte släppa tanken. På att jag varken tjänade pengar eller tid. Och att jag fick känna mig som en främling på min egen bakgata.

Inga kommentarer: