fredag 20 februari 2009

Lyxfällan...

Läste med stort intresse "för dig som vill ta dig ur skuldfällan" i dagens metro... Eller Lyxfällan som det står i rubriken. http://www.metro.se/2009/02/19/72734/lyxfallan-sa-tar-du-dig-ut-ur-skuldfa/

Grönt ljus: Okej. Om man är skyldig upp till 10 000 kronor så är det inte så stor fara på taket. Man kan se över sin ekonomi.

Gult ljus: Skuld upp till 70 000 kronor. Lite tuffare läge. Gå till banken och få hjälp med ett lån till lägre ränta.

Rött ljus: ...om du är skyldig flera hundra tusen (flera 100.000 kronor). Totalsanering. Ofta måste en beteendeförändring till. Räkna med en tuffare tid.

Alltså jag kan inte låta bli att ta mig för pannan lite. Vad vill man med en sån här artikel? Få folk att må dåligt? Skrämma skiten ur vanliga människor, kanske? För det räcker ju med 3,5 års universitetsstudier så är du skyldig flera hundra tusen. Eller om man köper en bostadsrätt eller ett hus? En bil? En överviktsoperation?

Oj, här måste verkligen till en beteendeförändring. Jag får helt enkelt sälja bostaden och bo i bilen. Lilleman får bo i askfatet. Sambon kan sova på handbromsen.

Hur jag ska göra med mitt studielån förtäljer ju inte historien. Eller pratar hon kanske om olika sorters skulder; skuld = dyra krediter på kreditinstitut och lån=bostadsrättslån på banken. Ja. Jag känner mig just nu lite mer förvirrad än när jag började läsa dagstidningen. Den som är gratis alltså.

Och ja... jag skakar i mina grundvalar.

Inga kommentarer: